Documenten aanleverenJe administratie in Yuki wordt opgebouwd aan de hand van de documenten en banktransacties die je aanlevert. Lees onderstaande instructies en tips om dit zo efficiënt mogelijk te doen.Eerst documenten dan banktransactiesVoor een optimale verwerking door onze medewerkers, is het gewenst dat je eerst de facturen scant en aanlevert voordat je de banktransacties aanlevert. Aanleveren per administratieAls je meer dan één administratie in je domein voert, moet je de documenten per administratie aanleveren. Sorteer dan voordat je gaat scannen de documenten per administratie. Het is tevens aan te bevelen om alles gesorteerd per type document aan te leveren. Dus eerst bijvoorbeeld alle verkoopfacturen, daarna alle inkoopfacturen, daarna alle bonnetjes en als laatste de bankbestanden en creditcardafschriften.
Scannen voorbereiden
Scanner instellenAls je scanner niet door de Yuki scan-wizard wordt ondersteund, dien je de scanner zelf in te stellen. Gebruik daarvoor de software die bij de scanner werd meegeleverd. Geef de volgende instellingen in:
Controleren van aantal bladzijdenNadat je de facturen gescand (en geupload) hebt, toont Yuki een scherm met de opgeslagen documenten. Controleer of het aantal overeenstemt met het aantal dat je eerder hebt geteld. Mocht er een bladzijde ontbreken, scan die dan nogmaals.
BonnetjesWerk je af en toe met bonnetjes, scan deze dan gewoon per bon. In het linkermenu van de Yuki-postbus kun je een scanformulier printen waar je het bonnetje op kunt plakken zodat het met de andere documenten mee gescand kan worden.
Werk je veelvuldig met bonnetjes, dan kun je beter de bonnetjes verzamelen en één maal per week of maand een lijstje maken van gelijksoortige bonnetjes. Bijvoorbeeld alle parkeerbewijzen of alle tankbonnen of alle lunchbonnen. Hierop moet de datum, bedrag en eventueel btw-bedrag vermeld worden. Ook dienen de totalen voor bedrag en btw-bedrag vermeld te worden. Yuki heeft voorbeeldformulieren voor dit soort uitgaven. Yuki heeft ook een onkostendeclaratieformulier, waarop je zelf alle uitgaven die je privé hebt betaald in één keer kunt declareren. BenzinebonnenAls je veel zakelijke kilometers rijdt, is het aan te raden om te werken met een brandstofkaart. Dat levert minder administratief werk op (bespaart dus kosten) en is beter als bewijs aan de belastingdienst. Kijk bijvoorbeeld eens naar www.mkb-brandstof.nl .
Herinneringen en aanmaningenAanmaningen en herinneringen hoeven normaal gesproken niet geboekt te worden in de administratie. Alleen als er op de aanmaning een boete of rente staat die betaald moet worden, dien je de aanmaning aan te leveren.
Staat er op de aanmaning een factuur die nog niet in je administratie voorkomt, vraag dan aan de leverancier een kopie van die factuur. Dat is beter voor de btw afhandeling. VerkoopfacturenYuki beschikt over een module waarmee je verkoopfacturen kunt maken, printen of per e-mail kunt versturen. De facturen die je daarin maakt worden direct geboekt en gearchiveerd.
Verkoopfacturen die je buiten Yuki maakt, kun je uiteraard ook ter verwerking aanbieden. Dat kan in de vorm van een scan (zoals inkoopfacturen) maar je kunt ook een Word document of PDF aanleveren. Tip: Zorg in alle gevallen dat het KvK-nummer, btw-nummer en/of bankrekeningnummer van je onderneming op de factuur vermeld staan. Tip: Wanneer je gebruikt maakt van briefpapier maar de documenten op blanco papier of als PDF aanlevert aan Yuki, kun je deze rechtstreeks in de verkoopordner plaatsen. Zie: Het aanleveren van verkoopfacturen geprint zonder briefpapier Overige documenten Lever alle documenten aan die van belang kunnen zijn voor het verwerken van je administratie. Denk aan belastingaanslagen, boetes, treinkaartjes etc. Liever één document te veel dan één te weinig.
Volgende hoofdstuk |